חברת התעופה מסתבכת בישראל: תפצה את הלקוחות ב-7 מיליון שקל?עו"ד טל ספיר

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה ג'ורג'יאן איירליינס, על סך של 7 מיליון שקל, זאת לאחר שהחברה ביטלה טיסות בתקופת הקורונה אך לא החזירה את הכסף על הכרטיסים ללקוחות, בניגוד לחוק הישראלי | 20/6/2024 | לכתבה המלאה

ייצוגית נגד אל על: "הטעתה לקוחות - לא את כל המושבים ניתן להטות לאחור"עו"ד טל ספיר

במסגרת תובענה ייצוגית נטען כי אל על לא גילתה בפני לקוחות כי יש במטוס מושבים בעלי מגבלת הטיה של המושב, וגבתה עבורם מחיר זהה למושבים אחרים באותה מחלקה. אל על: "היה מקום לדחות את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית - נגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון" (פורסם ב- 18 בינואר 2024) לכתבה המלאה לחצו כאן

אושרה תביעה ייצוגית נגד אל על: "לא גילתה שלא ניתן להטות אחורה את כל המושבים"עו"ד טל ספיר

במסגרת התובענה הייצוגית טענה המבקשת כי אל על הטעתה כביכול את ציבור הלקוחות כי לא גילתה בפניהם כי קיימים במטוס מושבים בעלי מגבלת הטיה של המושב, וגבתה עבור אותם מושבים מחיר זהה למושבים אחרים באותה מחלקה. ביהמ"ש המחוזי אישור ניהול תביעה ייצוגית. אל על: "בכוונתנו להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון" (פורסם ב- 18 בינואר 2024) לכתבה המלאה לחצו כאן

בעלי דירות בחולון תובעים את חלמיש: "מתנהלת כדייר סרבן"עו"ד טל ספיר

התובעים טוענים כי כל 52 בעלי הדירות והחנויות בבניין חתמו על ההסכם לביצוע פרויקט פינוי־בינוי, מלבד חלמיש — המחזיקה בדירה בבניין ■ החברה מסרבת לחתום בשל מחלוקת עם משרד השיכון על רישום הבעלות בדירה החדשה שתתקבל ■ חלמיש: "נגיב בבית המשפט" (פורסם ב- 08 בינואר 2024) לכתבה המלאה לחצו כאן

תביעה נגד אל על: לא כל המושבים במטוס נשענים אחורהעו"ד טל ספיר

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת התעופה בטענה שלא כל המושבים במטוס נשענים אחורה, אך המחיר שלהם זהה לכאלה שכן. בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר את התביעה שעומדת על סכום כולל של 33 מיליון שקלים. וגם: נקבע פיצוי לכל נוסע של וויז אייר ששילם סכום גבוה על צ'ק בנתב"ג פורסם 04/12/23 לכתבה המלאה לחצו כאן

תדהר והראל רכשו את המרכז המסחרי קסטרא בחיפה ב־400 מיליון שקלעו"ד טל ספיר

מדובר בסכום שגבוה פי 8 מהמחיר ששילמה עליו קבוצת רוכשים ב־2019. העסקה כוללת את שטחו של המרכז המסחרי, 14.5 אלף מ"ר, וכן קרקע סמוכה עם תב"ע מאושרת להקמת שני מגדלי מגורים להשכרה (פורסם ב- 09.02.23) לכתבה המלאה לחצו כאן

אליטליה תחזיר חצי מיליון יורו לישראלים שטיסתם התבטלה בקורונהעו"ד טל ספיר

חברת התעופה האיטלקית נכנסה להליכי חדלות פירעון לאחר שנקלעה לחובות בעקבות משבר הקורונה, ולא השלימה מתן החזרים ללקוחות הישראלים שטיסותיהם בוטלו במגפה ■ כעת, במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית, אליטליה התחייבה להחזיר את יתר החוב עד סוף השנה (פורסם ב- 28.06.23) לכתבה המלאה לחצו כאן

ייצוגית על ביטול טיסהעו"ד טל ספיר

בית המשפט המחוזי בת"א, בהחלטה תקדימית, התיר לעורכי הדין ולתובעים לנהל תובענה ייצוגית כנגד אליטליה, לצד קיומו של צו הקפאת הליכים. (פורסם ב- 05.07.23) לכתבה המלאה לחצו כאן

שופינג מוצלח: המשקיעים שהרוויחו יותר מ-200 מיליון שקל מרכישת קניון מקרטע

לפני כארבע שנים רכשה קבוצה בראשות שמוליק רופא את קניון קסטרא בחיפה תמורת כ–130 מיליון שקל • לאחר סדרת פעולות השבחה, נמכר הקניון בפי שלושה מסכום הרכישה • בין המוכרים: דב ילין, מנהלי ריט 1, קבוצת חולון מוטורס ואודי ברזילי(פורסם ב- 15.2.2023) לכתבה המלאה לחצו כאן

בקשה לייצוגית נגד AIG על שאינה מחזירה את מלוא הסכום של פוליסת נסיעות שבוטלהעו"ד טל ספיר

לפי התביעה, בשל ביטוח הפוליסה מאלצת AIG את המבוטח לרכוש פוליסה חדשה. עוד נטען כי AIG גם מייקרת באופן רטרואקטיבי את תעריף הביטוח הראשי עבור הרובד הראשי. (פורסם ב- 05.12.22) לכתבה המלאה לחצו כאן

תביעה נגד קיה: תקלת בטיחות בפנסי החזיתעו"ד טל ספיר

לקוחות טוענים שהתקלה מתרחשת בתוך תקופה בלתי סבירה לאחר עליית הרכב על הכביש • בתביעה צוין כי טלקאר וקיה מודעות זה תקופה ארוכה לקיומה של התקלה, אך הן לא נקטו שום צעד על מנת לטפל בפגם (פורסם ב- 31.3.22) לכתבה המלאה לחצו כאן

חברות תעופה לא מחזירות כסף על טיסות שבוטלו - התביעות מתחילות להגיעעו"ד טל ספיר

  חברות טיסה לא מחזירות כסף על טיסות שבוטלו - התביעות מתחילות להגיע. בקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברת התעופה ג'ורג'יאן איירווייז - על סך של כ-7 מיליון שקל, ונגד בירד אירווייז - על סך 24 מיליון שקל לכתבה המלאה - לחצו כאן...

סוגיית החניות הנגישות בבניינים מחייבת פתרוןעו"ד גיא שטורם

תזכיר החוק להצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש נותן פתרון שגוי ומסורבל. במקומו כדאי ליצור מנגנון שבו יוצמדו מקומות החניה "בטאבו" לכל דירה, ואילו חניות הנכים יירשמו כרכוש משותף בבניין (פורסם ב- 19.9.22) לכתבה המלאה לחצו כאן

הביקורת על מבול התובענות הייצוגיות בתחום הנגישות לאנשים עם מוגבלות נגועה בפופוליזםעו"ד טל ספיר

עורכי הדין ומגישי התביעות, אותם "תובעים סדרתיים" לכאורה, מגנים על הזכות של התובע ושל יתר חברי הקבוצה לעשות שימוש באתר מונגש, וכן על הזכות הבסיסית לדעת האם ואילו התאמות נגישות נעשו עבורם (פורסם ב- 21.3.22) לכתבה המלאה לחצו כאן

חברות טיסה לא מחזירות כסף על טיסות שבוטלו - התביעות מתחילות להגיעעו"ד טל ספיר

  חברות טיסה לא מחזירות כסף על טיסות שבוטלו - התביעות מתחילות להגיע. בקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברת התעופה ג'ורג'יאן איירווייז - על סך של כ-7 מיליון שקל, ונגד בירד אירווייז - על סך 24 מיליון שקל לכתבה המלאה - לחצו כאן...

תביעה נגד נמל חיפה: גובה תעריפי שבת על פריקה וטעינת אניות בימי חולעו"ד טל ספיר

הנציגות הישראלית של חברת הספנות הבינלאומית MSC הגישה לביהמ"ש בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד חברת נמל חיפה, בטענה לגביית יתר על פריקה וטעינה של אניות   לכתבה המלאה - לחצו כאן

גל תביעות ייצוגיות נגד חברות התעופה: לא משיבות כספי צרכנים על טיסות שבוטלועו"ד טל ספיר

לביהמ"ש הוגשו שתי בקשות נוספות - האחת נגד חברת התעופה הפורטוגלית TAP והשנייה נגד טראנסאוויה, חברת הלואו קוסט מקבוצת אייר פראנס-KLM • וגם: האם האוצר יתנה את הסיוע לחברות הישראליות בהשבת כספים הצרכנים קודם לכן? לכתבה המלאה - לחצו כאן

הטיסות בוטלו בגלל הקורונה, אבל איפה הכסףעו"ד טל ספיר

עו"ד טל ספיר המתמחה בתביעות ייצוגיות מספר על האתגר המשפטי המורכב: לקבל חזרה תשלומים על טיסות שבוטלו בעקבות הנגיף.   לכתבה המלאה - לחצו כאן

תביעות ייצוגיות נגד חברות לואו-קוסט: לא השיבו לנוסעים כסף על טיסות שביטלו בעצמןעו"ד טל ספיר

שתי תביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברות התעופה טאפ אייר פורטוגל ונגד טראנסוויה ההולנדית. הן מצטרפות לתביעה שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות נגד ארבע חברות תעופה זרות  לכתבה המלאה - לחצו כאן

אושרה תביעה ייצוגית נגד נמל אשדוד בגין גביית "תוספת שבת" במוצ"שעו"ד טל ספיר

תביעה ייצוגית הוגשה נגד נמל אשדוד בידי חברת סחר בנייר. על פי התביעה, הנמל גובה גביית יתר עבור שירותי הפריקה מהאניות והמשאיות במוצאי השבת ועד ראשון בבוקר. נמל אשדוד: לומדים את החלטת בית המשפט (פורסם ב- 14.3.2017) לכתבה המלאה לחצו כאן

"דירה להשכיר" רוצה את הקרקע שלכם: יוזמת מהלך להפקעת קרקעות פרטיותעו"ד טל ספיר

בצעד חריג מבקשת החברה הממשלתית שעוסקת בשכירות לטווח ארוך להגדיל את מגוון השטחים ברשותה • משרד המשפטים: "מטה הדיור ומינהל התכנון תמכו במהלך, ואנחנו הסכמנו שניתן לקדם את ההצעה מבחינה משפטית" (פורסם ב 22.09.2019) לכתבה המלאה - לחצו כאן

הבית נמכר - אבל לא בטוח שלמתווך מגיע לקבל דמי תיווךעו"ד טל ספיר

בית המשפט קבע כי קונים שביטלו הסכם עם המתווך לא יצטרכו לשלם לו אם הוכיחו שמכרו את הדירה בעצמם ושביטלו את ההסכם עמו לפני שסגרו עסקה עם הקונה (פורסם ב: 4.7.2019)   לכתבה המלאה - לחצו כאן

בקשה לתביעה ייצוגית: אתר rentalcars.com מטעה לקוחות בקשר למחירעו"ד טל ספיר

לטענת התביעה, ישראלים ששוכרים רכב דרך האתר ומשלמים מראש מגלים רק בזמן המסירה שהם צריכים לשלם תשלום נוסף עבור המע"מ. התובע: "האתר לא מציג את המע"מ כדי שיוכל להציג מחירים אטרקטיביים" (פורסם ב- 30.4.19) לכתבה המלאה לחצו כאן

עומדים לרכוש דירה בפרויקט יוקרה? בידקו למי שייכת הבריכהעו"ד טל ספיר

דיירים בפרויקט יוקרה באשקלון גילו כי המתקנים בו אינם נכללים ברכוש המשותף של הבניין, וכי למעשה הם שייכים רק לאחד מבעלי הדירות לכתבה המלאה - לחצו כאן

האם על אנשים מבוגרים לברך על ההתחדשות העירונית? תלוי את מי שואלים • עו"ד טל ספיר: "מדובר בהליך מאוד מסורבל. מה הם צריכים שינויים?"עו"ד טל ספיר

אומנם קיימת מגמה מבורכת של התחדשות עירונית ושיפור תנאי הדיור של תושבים צעירים ומבוגרים. אך עורך הדין טל ספיר, מומחה בדיני מקרקעין והתחדשות עירונית, הודה כי מדובר בכאב ראש לא פשוט.  (שודר ב21.6.19) לראיון המלא - לחצו כאן

שגיאה יקרה או ניסיון כושל לקבל מיליון שקלעו"ד טל ספיר

 תובע ש"שכח" לכתוב את הספרה 1 משמאל ל-900,000 שקל יצטרך למכור במחיר נמוך משחשב ( פורסם ב-18.6.2019)     לכתבה המלאה לחצו כאן

הנמל המשיך את תעריף השבת גם בראשון - ויחזיר כסף ללקוחותעו"ד טל ספיר

בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד נמל אשדוד - כ-15 אלף לקוחות הנמל יקבלו פיצוי של 83 מיליון שקל. התובעת ועורכי הדין שלה יקבלו 10 מיליון שקל. הנמל התחייב להפסיק את גביית תוספת השבת ביום ראשון בבוקר   לכתבה המלאה - לחצו כאן

תמצית פסק הדין בתביעת ספיר נ' קיה וטלקאר

         ביום 9.10.2024 ניתן בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, פסק דין המאשר את הסדר הפשרה בין התובעת הייצוגית שמשרדנו מייצג בתביעה ייצוגית כנגד חברת KIA העולמית ויבואניה בארץ, חברת טלקאר [ת"צ 45915-03-22 ספיר נ' טלקאר חברה בע"מ ואח'].

         בתביעה שנוהלה על ידי משרדנו (בשיתוף פעולה עם עוה"ד דוד מזרחי ורון סולן), טענה התובעת, בעלים של רכב קיה נירו, כי בפנסי החזית של רכבי קיה נירו משנות ייצור 2016 עד 2019, ששווקו בישראל, נגרמת ירידה בפיזור אלומת האור של הפנס הקדמי, וכתוצאה מכך חלק מהרכבים נכשלים במבחן הרישוי השנתי (טסט) ונדרשים להחליף הפנס. עוד טענה התובעת, כי מדובר בתקלת בטיחות סדרתית, אשר מסכנת את הנוסעים ברכב וגורמת נזק כלכלי לבעלי הרכבים שנדרשים להחליף את הפנסים על חשבונם ו/או לבצע מבחר רישוי חוזר. עוד נטען כי הנתבעות, (קיה העולמית, ו-טלקאר, יבואנית רכבי קיה לישראל, וכן מפעילה רשת מוסכים מורשים המטפלים ברכבי קיה), ידעו על הפגם ולא פעלו ביוזמתן לתקנו וליידע את בעלי הרכבים. התובעת עצמה גילתה על התקלה כשרכבה נכשל במבחן רישוי ונפסל לנסיעה עד לתיקון הפנסים. הנתבעות אמנם החליפו את הפנסים על חשבונן, אך בשל מחסור בחלפים נאלצה התובעת להמתין תקופה ארוכה, שבה הרכב היה מושבת, דבר שגרם לה הוצאות. לפיכך תבעה צו עשה שיחייב את הנתבעות  לביצוע קריאה חוזרת לרכבים (Recall), הארכת תקופת האחריות על הרכבים ל-10 שנים, ופיצוי כספי על הוצאות שנגרמו לחברי הקבוצה – בין משום שהחליפו פנסים על חשבונם, בין משום שנכשלו במבחן רישוי ונדרשו לבצע מבחן חוזר, ובין משום שהמתינו לחלפים ונאלצו להשבית את רכבם כמו המבקשת. סכום הנזק הוערך ביותר מ-2.5 מיליון שקלים.

         הנתבעות, טענו בכתב הגנתן, בין היתר, כי לא מדובר בתקלה בפנס, אלא בבלאי סביר של רכיב מסוים (המעטפת הפנימית של הרפלקטור שאחראי על מיקוד האור), שקורה בשל חלוף הזמן, ובישראל בלבד, ככל הנראה נוכח חשיפת הפנס לשמש חזקה, טמפרטורות גבוהות, והדלקת אורות במשך היום. בעיה זו תוקנה בפנסים שנמכרו לאחר 2019.

         התובעת בתגובה לתשובת הנתבעות, דחתה את כל טענותיהן וטענה כי מרכזי השירות של הנתבעות אינם בודקים את עוצמת פנסי החזית במסגרת הטיפולים התקופתיים; שלא ניתן לטפל בתקלה סדרתית (כל שכן תקלה בטיחותית) באמצעות מדיניות "רצון טוב"; שמדיניות "רצון טוב" אינה עולה כדי הארכת אחריות בהעדר יידוע בעלי הרכבים אודות הפגם ואודות הנכונות של היצרן/יבואן לשאת בעלות תיקון הפגם ככל שהוא מתרחש, שמדיניות "רצון טוב" שננקטה ע"י המשיבה 1, ככל שננקטה, נולדה רק לאחר שהוגשה בקשת האישור וראיה לכך היא העובדה שמרכזי השירות של הנתבעות  דרשו וגבו תשלום בגין החלפת הפנסים ברכבים בהם היה פגם בפנסים לאחר תום תקופת האחריות ולכך שתעודת אחריות אינה פוטרת את הנתבעות  מאחריות לתקלות סדרתיות.

         בעקבות מספר דיונים והמלצת בית המשפט, הגיעו הצדדים להסדר פשרה, שנביא את עיקריו להלן:

  1. הנתבעות ימשיכו, לתקופה של 9 שנים ממועד מסירת כל אחד מהרכבים בקבוצה שהוגדרה (כלי רכב מתוצרת Kia, דגם נירו (Niro) משנות ייצור 2016-2019), להחליף את הפנסים בהם התגלה הליקוי על חשבונן, גם מעבר לתקופת האחריות.
  2. הנתבעת התחייבה ליידע את כל בעלי הרכבים כי הם מוזמנים לבצע בדיקה של עוצמת פנסי החזית המקוריים בכל אחד ממרכזי השירות המורשים של טלקאר, ובמידת הצורך, ככל שימצא כי ישנה היחלשות עוצמת האור הבוקעת מהם, יוחלפו פנסי החזית המקוריים בפנסי חזית חדשים ללא עלות, במהלך כל תקופת ההסדר.
  3. טלקאר תנחה את מוסכיה המורשים לבצע בדיקה ייזומה (ובמקרה הצורך, החלפה) של פנסי החזית המקוריים, וזאת אחת לשנה במסגרת טיפול תקופתי של הרכב וכן במסגרת בדיקה לפני ביצוע טסט שנתי. ההחלפה של פנסי החזית המקוריים בפנסי החזית החדשים תתבצע בהתאם להוראות היצרן, וללא חיוב חבר הקבוצה.
  4. הנתבעות יעניקו אחריות של שנתיים או עד 40,000 ק"מ (לפי המוקדם) לפנסי החזית מהמק"ט החדש (בדומה לחלפים מקוריים דומים אחרים).
  5. תקופת ההסדר: תשע שנים ממועד מסירת הרכב, ובכל מקרה תינתן אחריות מינימאלית של שנה ממועד אישור ההסכם על ידי בית המשפט.
  6. חלקי חילוף: טלקאר תעשה את מירב המאמצים להחזיק במלאי חלקי חילוף באופן שיאפשר את החלפת פנסי החזית המקוריים בפנסי החזית במק"ט החדש. ככל שחבר קבוצה יימצא זכאי להחלפת פנסי החזית המקוריים בפנסי החזית במק"ט החדש, אך במועד בדיקת רכבו לא יימצאו חלקי חילוף המאפשרים את ההחלפה באופן מיידי, תימסר לבעל הרכב אסמכתא בכתב בדבר אי ביצוע ההחלפה בשל חוסר במלאי. טלקאר תפנה לאותו חבר קבוצה עם הגעת החלפים למלאי, ותזמין אותו לביצוע ההחלפה.
  7. החלפת בעלות: הזכאות לבדיקה וההחלפה במידת הצורך היא פר רכב. כך, שבמקרה בו תועבר הבעלות ברכב לאדם אחר לאחר מימוש הזכאות לפי הסכם זה, לא יהיה זכאי הבעלים החדש (הרוכש) לכל הטבה נוספת.

         בית המשפט אישר את הסכם הפשרה בקובעו כי קיימות, לכאורה, שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לכלל חברי הקבוצה, ובכלל זה – האם הירידה בפיזור האור היא תקלה או בלאי סביר?; חובת הנתבעות  לתקן בעיה ידועה ברכב גם לאחר סיום תקופת האחריות; מועד זיהוי הבעיה בפנסים והפעולות שנקטו הנתבעות; חובת הנתבעות ליידע ביוזמתן את בעלי הרכבים (להבדיל מהמתנה לקרות התקלה והחלפה על חשבונן); משמעות נטילת האחריות והחלפת הפנסים על חשבון הנתבעות; קיומם של נזקים עקיפים; האחריות לנזקים עקיפים; ועוד.  

         בית המשפט קבע כי הסדר הפשרה שגיבשו הצדדים ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, ממספר טעמים. כבר ב-2019 שונה מבנה הפנס והבעיה חדלה מלהופיע. ההסכם רלוונטי אפוא למספר מוגבל של רכבים, חלקם עלו על הכביש ב-2016, לפני למעלה משמונה שנים, וההסכם קובע כי פנסים שבהם תתגלה התקלה יוחלפו על חשבון הנתבעות , מעבר לתקופת אחריות, וכך מבטיח את זכויות בעלי הרכבים, בין אלו שעניינם כבר הוסדר ובין אלו שעניינם יתגלה במסגרת תקופת ההסדר. בשים לב לעמדת המדינה, מובהר כי ההסכם יחול גם על מי שכבר החליפו פנסים על חשבונם, והם ישופו בדיעבד, כפוף להצגת ראיות מתאימות לגבי ההוצאה והסיבה. יתרונו הגדול של ההסדר על פני המצב הקיים, שבו הנתבעות כבר החליפו פנסים על חשבונן, הוא שעתה מיודעים כל בעלי הרכבים, באופן ברור ויזום, הן על אפשרות היחלשות האור בפנסי החזית, הן על יכולתם לבצע בדיקה במרכזי השירות המורשים, ובהתאם לצורך להחליף את הפנסים בפנסים חדשים ללא עלות, והן על אפשרות קבלת החזר אם החליפו את הפנסים על חשבונם. 

      לבסוף, בית המשפט פסק גמול לתובעת הייצוגית ושכר טרחה לעוה"ד המייצגים.

תמצית תביעות של משרדנו