תובענות ייצוגיות - התאמות נגישות לשירות

לפני כשלושה עשורים, נחקק בישראל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1988. לא מעט שנים לאחר מכן, נחקקו מכוחו של חוק השוויון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013. מטרתם של החוק ותקנות השוויון מכוח החוק, להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה הישראלית בכל תחומי החיים. כמו כן, לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.

במרוצת שלוש השנים האחרונות, אנו ערים ל'מבול' של תביעות ייצוגיות, המיוסדות על החוק ותקנות השוויון, המוגשות לבתי המשפט השונים ברחבי הארץ.

משרדנו מטפל בלא מעט בתי עסק שהוגשו כנגדם תובענות ייצוגיות בנושאי נגישות.

באופן גס, התובענות הללו עוסקות בשלושה סוגי הפרות מרכזיים של החוק ותקנות השוויון על ידי בתי עסק: הפרה אחת, נעוצה בהימנעות בית העסק מהנגשת אתר האינטרנט המופעל על ידו. הפרה שנייה, הימנעות בית העסק מפרסום הסדרי הנגישות באתר האינטרנט המופעל על-ידו ביחס לבית העסק  שבית העסק מפעיל. הפרה נוספת, נעוצה בהימנעות בית העסק ממינוי רכז נגישות (מדובר רק בבתי עסק המעסיקים לפחות 25 עובדים) ובהימנעות בית העסק מפרסום באתר האינטרנט של פרטי הקשר של אותו רכז נגישות. תפקידו המרכזי של רכז הנגישות בארגון, הוא "לתווך" באופן יעיל בין ציבור בעלי המוגבלות לבין בית העסק ועל כן החשיבות שבהנגשת פרטיו של רכז הנגישות.

מרביתם המכרעת של התביעות הייצוגיות שעניינן נגישות, מסתיים בהסדרי פשרה ומשרדנו מיומן בהשגת הסדרים מיטביים עבור לקוחות המשרד. מדובר למעשה בהסדרי הסתלקות מתוגמלת של התובע הייצוגי מהבקשה שהגיש לאישור התובענה כייצוגית, המלווה בהסכמה לדחיית התביעה האישית של התובע, וזאת כנגד ביצוע ההתאמות הנדרשות בהתאם לחוק ולתקנות השוויון, בתוך פרק זמן מוסכם בין הצדדים (בדרך כלל 30-60 יום).

בדרך כלל, לאחר הגשת בקשת האישור לבית המשפט ועוד לפני שהנתבעת נדרשת להגיש תשובה מטעמה, אנו פונים כמייצגי בית העסק הנתבע אל עורכי הדין של התובע הייצוגי, ומנהלים משא ומתן שמטרתו להגיע לפתרון מוסכם, שיגלם תועלת מוחשית ומהירה לטובת חברי הקבוצה של אנשים עם מוגבלות, יחסוך הליכי משפט ממושכים, יקרים ומורכבים לצדדים, ויקנה גם לנתבעת הסדר כספי ראוי והוגן.

אכן, המצאת התביעה הייצוגית לנתבעת, מביאה ל"הכרה" שלה בכך שנפלו פגמים באתר האינטרנט שלה. בהמלצתנו, הנתבעת פועלת לתיקון הפגמים בהקדם האפשרי. כך, עד להשלמת גיבוש הסדר מול עורכי הדין של התובע הייצוגי, יופיעו באתר האינטרנט של בית העסק, בין היתר, פרטי הסדרי הנגישות בבית העסק במיקום בולט באתר, ואם מתחייב מגודלו של בית העסק, יופיעו גם פרטי רכז הנגישות. כמו כן, במקרים המתאימים, יכלל באתר האינטרנט גם תוסף נגישות פונקציונלית.

בהסדר כזה, נמליץ לכלול מספר היבטים: פרסום באתר של התאמות הנגישות שבוצעו בחנות לרבות כאלה שמצריכות פניה מראש ודרכי הפניה לקבלתן;  תרומה לטובת הקבוצה, היינו סכום כסף שיעבור לחשבונה של עמותה שמטרתה סיוע וקידום זכויות אנשים עם מוגבלות; התחייבות הנתבעת להדרכה והנחיות לעובדים בדבר החשיבות לדאוג לפרסום עדכני באתר של התאמות הנגישות; לבסוף, הסדר ההסתלקות יכלול המלצה על גמול לתובע הייצוגי ושכר טרחת עו''ד לבאי-כוחו של התובע הייצוגי.

לאחר שמשרדנו מגבש הסדר עם עורכי הדין של התובע הייצוגי, אנו מגישים אותו לאישור בית המשפט.

בשלב הראשון, בוחן בית המשפט האם יש לאשר את בקשת ההסתלקות על כל רכיביה תוך התייחסות לסוגיית תשלום טובות הנאה למבקש בקשת האישור ובאי כוחו; בשלב שני, יתייחס בית המשפט למינוי תובע 'חליף' ולסוגיית הפרסום הראוי של ההסדר שהוגש לאישורו. כפי שעולה מהפסיקה, הפיקוח השיפוטי על הליך ההסתלקות מתמודד עם מספר כשלים שמעוררים הסדרים מעין אלה: מצד אחד, קיים חשש (תמידי) שמא מדובר ב'תביעת סרק', שהוגשה מתוך מחשבה שהנתבעת תסכים להעניק למגיש התביעה טובת הנאה כנגד ויתור על תביעתו. מצד שני, קיים חשש (גם הוא תמידי) מהסתלקות מתביעות ראויות, כנגד קבלת טובת הנאה שהנתבעות מוכנות לשלם למגיש התביעה.

בבואו לדון בהסדר הסתלקות, יבחן בית המשפט האם לפניו הסדר הוגן, הולם וראוי לסיום המחלוקת, בשלב בו הוגש, מבלי לברר את התביעה עד תום. אם יתרשם בית המשפט שבית העסק שינה את התנהלותו המפרה, והוסיף והתחייב כי מכאן ולהבא יפעל בהתאם להוראות הדין, כי אז יסיק שהתייתר הצורך בבקשת האישור והושגה מטרתו העיקרית של ההליך הייצוגי.[1] במצב כזה, בית המשפט יפסוק גמול לתובע הייצוגי ושכר טרחה לבאי-כוחו של התובע הייצוגי.

סיום התביעות הללו באופן המתואר לעיל, הוא ראוי בעינינו והוא עולה בקנה אחד עם האינטרס המוצהר של בתי המשפט, להביא לחיסכון בעלויות ומשאבים שיפוטיים יקרים הכרוכים בהמשך ניהול ההליכים, חיסכון בעלויות ההליך עבור הצדדים לתביעה, והפחתת העומס המוטל על בתי המשפט.

 

[1] ת"צ (מחוזי ת"א) 58802-10-17 דוד נ' קליית חממה מרקט (2014) בע"מ.


משרדנו מתמחה בהגשה וניהול של תובענות ייצוגיות, במגוון תחומים. במהלך השנים, צברנו הצלחות מרשימות בהליכים שונים, שגם זכו להד בכלי התקשורת. 

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית (או בשמה המקצועי: תובענה ייצוגית), הינה הליך ייחודי בדין הישראלי, שבו תובע אחד (לעתים מספר תובעים) מגיש תביעה ומבקש לאשרה כתביעה 'ייצוגית' - דהיינו, בשם קבוצה של יחידים בגין פגיעה (בעלת אופי דומה) שכל אחד מבני הקבוצה נפגע מהפרת חובה בעלת אופי זהה כלפיו. ביסודה של התובענה הייצוגית, הגנה על אינטרס הפרט שנפגע, וכן הגנה על האינטרס הציבורי.

התובענה הייצוגית במהותה מגינה על אינטרס הפרט באמצעות מתן תרופה ליחיד שנפגע. אותו יחיד, ברוב המקרים אינו טורח להגיש תביעה. לעיתים בשל כך שהנזק שנגרם לו הוא פעוט יחסית. עם זאת הנזק לקבוצה הוא גדול, כך שריכוז תביעות של יחידים לכדי תביעה אחת, בהליך ייצוגי, הופך את תביעתו של כל אחד מאותם יחידים - לכדאית. ביסודו של האינטרס הציבורי הצורך לאכוף את הוראות החוק שבגדריו מצויה התובענה הייצוגית. לתובענה הייצוגית ערך מרתיע, מפרי החוק יודעים כי לניזוקים יכולת פעולה נגדם המביאה לתוצאות משמעותיות.

ביסודו של האינטרס הציבורי גם הגברת היעילות והחיסכון במשאבים הנלווים לתובענה הייצוגית מצד המעורבים כולם: הצדדים, עורכי הדין ומערכת המשפט בישראל. כך מושגת באמצעות ההליך הייצוגי אחידות בהחלטות בית המשפט בעניינים דומים ומושגת השאיפה למניעת ריבוין של תביעות. (רע"א 4556/94 רמי טצת ואח' נ' אברהם זילברשץ ואח', פד"י מט(5), 774, 782-783).

חוק תובענות ייצוגיות מאפשר הגשת תובענות ייצוגיות במגוון עניינים אך הוא מעמיד שורה של תנאים מורכבים הנחוצים לאישורה של התביעה כייצוגית על ידי בית המשפט.

תובענות ייצוגיות שהוגשו על ידי המשרד שלנו
 

תביעה נגד אל על: לא כל המושבים במטוס נשענים אחורה
קרא עוד
ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו ביחד עם עורכי הדין רון סולן ודוד מזרחי כנגד טלקאר חברה בע"מ, יבואנית רכבי קיה לישראל, וכן נגד קיה העולמית (KIAMOTORS CORPORATION) ביום 21.03.2022, בגין הפרת חובות חוקיות, ביניהן: חוק הגנת הצרכן, תקנות התעבורה, חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב.
קרא עוד
ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו כנגד חברת התעופה האיטלקית Alitalia - Società Aerea Italiana S.p.A (אליטליה) ביום 18.11.2020, בגין הפרת חובות על פי חוק שרותי תעופה, ביניהן, אי השבת התמורה למי שבוטלו טיסותיהם על ידי חברת התעופה בתקופת הקורונה.
ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו כנגד חברת התעופה הלאומית של פורטוגל (TAP) ביום 17.4.2020, בגין הפרת חובות על פי חוק שרותי תעופה, ביניהן, אי השבת התמורה למי שבוטלו טיסותיהם על ידי חברת התעופה ומתן שובר זיכוי שאיננו מהווה 'כרטיס טיסה חילופי', כדרישת החוק הנ"ל. 
לכתבה בנושא - לחצו כאן,  לכתבה נוספת - לחצו כאן 
ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו כנגד חברת התעופה הספרדיתAir-Europa  ביום 27.4.2020, בגין הפרת חובות על פי חוק שרותי תעופה, ביניהן, אי השבת התמורה למי שבוטלו טיסותיהם על ידי חברת התעופה ומתן שובר זיכוי שאיננו מהווה 'כרטיס טיסה חילופי', כדרישת החוק הנ"ל.
 לכתבה נוספת - לחצו כאן.

ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו כנגד חברת התעופה היוונית BLUEBIRD AIRWAYS ביום 18.10.2020, בגין הפרת חובות על פי חוק שרותי תעופה, ביניהן, אי השבת התמורה למי שבוטלו טיסותיהם על ידי חברת התעופה ומתן שובר זיכוי שאיננו מהווה 'כרטיס טיסה חילופי', כדרישת החוק הנ"ל. 
לכתבה בנושא – לחצו כאן, לכתבה נוספת - לחצו כאן


ניהול תביעה ייצוגית שהגיש משרדנו כנגד חברת התעופה הגיאורגית GEORGIAN AIRWAYS ביום 18.10.2020, בגין הפרת חובות על פי חוק שרותי תעופה, ביניהן, אי השבת התמורה למי שבוטלו טיסותיהם על ידי חברת התעופה ומתן שובר זיכוי שאיננו מהווה 'כרטיס טיסה חילופי', כדרישת החוק הנ"ל. 
לכתבה בנושא – לחצו כאן , לכתבה נוספת - לחצו כאן


הסכם פשרה שאושר בפסק דין (30.1.2020), בתביעה ייצוגית שהגשנו כנגד נמל אשדוד, בגין גבייה ביתר של תעריף שבת בימי חול. במסגרת הסדר הפשרה, ישיב נמל אשדוד לציבור כ- 100,000,000 ש"ח.
לכתבה בנושא - לחצו כאן
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו כנגד הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בע"מ ו-4 בנקים נוספים, כשבמוקד התביעה גבייה פסולה של דמי ניהול פיקדון ניירות ערך, בארץ ובחו"ל.
לכתבה בנושא - לחצו כאן
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו כנגד בנק איגוד בע"מ, כשבמוקד התביעה, גבייה פסולה של יתרות זכות בחשבונות של לקוחות הבנק.
לכתבה בנושא - לחצו כאן, לכתבה נוספת - לחצו כאן   לפרסום הסדר הפשרה - לחצו כאן
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו כנגד רשת חנויות ויקטורי, כשבמוקד התביעה, הטעייה צרכנית בשלטי מבצעים שהוצבו בסניפיה השונים.
לכתבה בנושא - לחצו כאן.
מאוחר יותר, הגיש משרדנו עתירה יוצאת דופן בעולם התובענות הייצוגיות. היתה זו בקשה לפי פקודת בזיון בית משפט, נוכח אי כיבוד הסדר הפשרה על ידי רשת ויקטורי.
לכתבה בנושא - לחצו כאןלכתבה נוספת  - לחצו כאן
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו (בשיתוף עם עוה"ד גיא הרשקוביץ) כנגד חברת בלוסטון - שהפיקה את המופע של ריהאנה, בעקבות הארועים שהתרחשו לפני ותוך כדי המופע שלה בישראל.
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו (בשיתוף עם עוה"ד שירי רייף פלורנטין) כנגד חברת גד אורון - שהפיקה את המופע של רובי ויליאמס בישראל, אך לא כיבדה את זכויותיהם של רוכשי הכרטיסים למתחם ה- VIP למרות ששילמו מיטב כספם. 
לכתבה בנושא - לחצו כאן
הסכם פשרה שאושר בפסק דין, בתביעה ייצוגית שהגשנו (בשיתוף עם עוה"ד גיא הרשקוביץ) כנגד חברת השמירה צוות 3 בע"מ. במוקד התביעה, הפרות של הסכם העבודה הקיבוצי שהורחב בצו הרחבה על כל המועסקים בענף השמירה בישראל, באופן שחברת האבטחה ביצעה ניכויים אסורים ופגעה בזכויות סוציאליות של עובדיה.
ניהול תביעה ייצוגית כנגד מנוע חיפוש מהגדולים בעולם להשכרת כלי רכב (RENTALCARS), בגין הסתרת רכיב המע"מ המתווסף למחירי הרכבים המוצגים להשכרה באתר האינטרנט של החברה.
לכתבה בנושא לחצו כאן
ניהול תביעה ייצוגית כנגד אל על נתיבי אוויר לישראל על מדיניות בגדרה היא מסתירה מחלק מלקוחותיה קיומם של מושבים נחותים בטיסותיה.
ניהול תביעה ייצוגית כנגד בנק דיסקונט בע"מ בגין גבייה פסולה מלקוחות הבנק שהובטחו להן הטבות שונות בחשבון הבנק.

יישוב סכסוכים בנדל"ן וליטיגציה מסחרית

למשרדנו התמחות בליווי לקוחותיו בסכסוכים משפטיים המתגלעים בקשר לביצוע עסקאות ופרויקטים בנדל"ן, בפני הערכאות השונות.

עסקאות מקרקעין

במסגרת עבודתם במשרדים המובילים בישראל צברו שותפי המשרד ידע וניסיון רב בליווי עסקאות מורכבות בהיקפים גדולים המקנים למשרד מומחיות ומיומנות באחד מהתחומים הסבוכים והדינאמיים בשוק הישראלי

מיזוגים ורכישות

צוות המשרד מלווה עסקאות מיזוגים ורכישות של תאגידים שונים, וכן עסקאות השקעה, עסקאות מכר והחלפת מניות וכן עסקאות למכירת ורכישת פעילות ונכסים, בתחומי הנדל"ן, התעשייה, המסחר, ההייטק ועוד.

משרדנו מלווה את הלקוח בכל שלבי העסקה, החל משלב ביצוע בדיקות נאותות (Due Diligence), ניהול המשא ומתן, ניסוח המסמכים המשפטיים, וכלה בליווי סגירת העסקה.

 

 

משפט מסחרי

למשרדנו ניסיון רב בכל תחומי המשפט המסחרי ודיני החברות, אשר נצבר תוך ליווי חברות מסחריות גדולות ובולטות במשק הישראלי במגוון רחב של סוגיות

התחדשות עירונית

בשנים האחרונות עושות הרשויות מאמצים רבים לעידוד וקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, אך תכניות בודדות זוכות להבשיל מעבר לשלבי התכנון ולהגיע לכדי ביצוע.

עסקאות מקרקעין

במסגרת עבודתם במשרדים המובילים בישראל צברו שותפי המשרד ידע וניסיון רב בליווי עסקאות מורכבות בהיקפים גדולים המקנים למשרד מומחיות ומיומנות באחד מהתחומים הסבוכים והדינאמיים בשוק הישראלי. 

התחדשות עירונית

בשנים האחרונות עושות הרשויות מאמצים רבים לעידוד וקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, אך תכניות בודדות זוכות להבשיל מעבר לשלבי התכנון ולהגיע לכדי ביצוע.

תביעות ייצוגיות

משרדנו מתמחה בהגשה וניהול של תובענות ייצוגיות, במגוון תחומים. במהלך השנים, צברנו הצלחות מרשימות בהליכים שונים, שגם זכו להד בכלי התקשורת.  מהי תביעה ייצוגית? תביעה ייצוגית (או בשמה המקצועי: תובענה...

יישוב סכסוכים בנדל"ן וליטיגציה מסחרית

למשרדנו התמחות בליווי לקוחותיו בסכסוכים משפטיים המתגלעים בקשר לביצוע עסקאות ופרויקטים בנדל"ן, בפני הערכאות השונות.

משפט מסחרי

למשרדנו ניסיון רב בכל תחומי המשפט המסחרי ודיני החברות, אשר נצבר תוך ליווי חברות מסחריות גדולות ובולטות במשק הישראלי במגוון רחב של סוגיות. 

מיזוגים ורכישות

צוות המשרד מלווה עסקאות מיזוגים ורכישות של תאגידים שונים, וכן עסקאות השקעה, עסקאות מכר והחלפת מניות וכן עסקאות למכירת ורכישת פעילות ונכסים, בתחומי הנדל"ן, התעשייה, המסחר, ההייטק ועוד. משרדנו מלווה...

תמצית תביעות של משרדנו